Leading Egyptian News Site to be Seized by State Over Alleged Muslim Brotherhood Links

Cairo (MEE– Egypt Daily News has long claimed to be the only ‘independent’ daily in a heavily restricted media landscape.

The Egypt Daily News site is to be taken over by a state-run newspaper as part of moves targeting the assets of the Muslim Brotherhood.

According to Egypt Independent, the committee assigned to take over Brotherhood assets set out Thursday for the news site to come under the control of the state-run Akhbar El-Yom.

The committee said that the Business News for Press, Publishing and Distribution Company that runs Daily News Egypt, was subjugated to an asset freeze in 2016, on due to the alleged Brotherhoods links of the company’s owner Mostafa Sakr.

Daily News Egypt has long claimed to be an independent voice, free from government interference.

Related: EU Arms Exports To Egypt Fuel Killings, Torture: Amnesty

The seizure is the latest move by the Egyptian government to crack down on media outlets critical of the administration.

On Thursday, it was announced that Egypt locked access to the website of media watchdog Reporters Without Borders

The Paris-based group said its website was blocked on 14 August, shortly after it had issued a statement condemning the ongoing detention of Egyptian photojournalist Mahmoud Abou Zeid.

The site is blocked from all ISPs there including Vodafone, Orange, Etisalat and state-owned Tedata, RSF said in a statement.

Egypt Muslim Brotherhood Wanted Posters
Image: Wikimedia Commons

“This is the first time that the RSF site has been blocked in Egypt,” said Alexandra El Khazen, head of RSF’s Middle East desk.

“This extensive digital blackout in Egypt is not just a grave attack on freedom of information. It [is] also indicative of a fear on the part of the regime that an informed public could pose a threat to its stability.”

The group noted that the site was blocked not long after it uploaded a story saying that the photojournalist had just marked four years of what RSF called “illegal and arbitrary” detention.

Meanwhile, German public broadcaster Deutsche Welle also said on Thursday that an Arabic-language news and culture website it operates has been blocked in Egypt.

A spokesman for Deutsche Welle said the broadcaster received initial reports earlier in the week that the site, , was unavailable to Egyptian internet users.

Christoph Jumpelt told The Associated Press that after conducting tests, Deutsche Welle concluded that the problem wasn’t just a technical glitch.

Related: Inching Closer To Saudi Arabia, Israel Moves To Ban Al Jazeera

Qantara, which is also available in English and German, is intended as a platform for dialogue with the Islamic world. It has received funding from Germany’s Foreign Ministry.

Deutsche Welle said it was informed by the chairman of the media committee of Egypt’s parliament that the government is in the process of registering and verifying sites that deal with Egyptian issues.

Egypt has blocked more than 100 websites since May, including media sites seen as critical of the government.

Rights groups have repeatedly accused former army chief and now President Abdel Fattah al-Sisi of stifling dissent.

In the 2017 press freedom index published by MSF, Egypt ranked 161st out of 180 countries.

This post was originally written for and published by Middle East Eye.